WE ARE DOWN UNDER

Okt. 27, 2012

Kategori: Allmänt

Sitter pa ett turistcenter i Airlie Beach for tillfallet. Klockan ar 11.05 och vi har hunnit simma, ata frukost, gatt pa marknad och kopt bocker. Det ar fint vader, inte lika fint som igar men det ar ju bra mycket finare an vad en utav de finaste sommardagarna i Sverige ar. Det borde forklara en hel del om vadret. Dom sa pa radion igar att det ar 30-35 grader pa dagarna och 26 pa kvallarna. Pa kvallarna brukar vi frysa, men det ar val inte sa konstigt nar vi kokar under dagarna.
Vi har varit har i Airlie Beach sen i mandags, och vi ska stanna till pa torsdag! Langsta stoppet hittills. Men vi kommer att lamna denna lilla by (?) mellan mandag och onsdag, da ska vi ut och segla bland Whitsunday Islands, ska snorkla, dyka och bada! Kommer besoka Whitehaven Beach, googla pa det hela. Det ser ut som ett paradis, ett dromstalle. All mat ingar, sa jag hoppas det ar god mat, kommer trycka i mig. Kopte mig en hatt i forrgar, en redig strandhatt. Sa nu kommer jag val inte fa solsting iallafall, eller branna mig i harbotten. Hur man nu kan gora det.

Nu ska vi fixa lite sen far vi se vad som hander! PUSS

Oct. 21, 2012

Kategori:

Ja Rockhampton blev verkligen ett tvättstopp. Jösses så vi tvättade igår. Gick till en sån där laundrybutik som dom har i filmer, det som alltid verkar vara så mysigt! Det var inte så mysigt. Hälften av maskinerna fungerade inte och de som faktiskt gick att använda slutade funka titt som tätt. Vi tvättade iallafall två maskiner och sedan lyxade vi till det med att tumla den ena. Smart drag, hade inte mycket att hänga upp på. Tog sedan vårt pick och pack och traskade till coles, om vi inte hade tunga väskor redan innan så blev det då tungt efter det. Men vi höll ut hela vägen tillbaka till vårt hostel, och belönade oss själva med en varsin sjukt god pizza från dominos! Drog till med en skypedejt på kvällen också, lite hackigt och knackigt men hur mycket kan man begära av internet på caféer?

Och ja, vi sitter återigen på McDonalds!... Men vadå, måste väl utnyttja att dom har gratis internet. Så mycket smidigare på det viset, istället för att ruineras av alla andras internet.

Jag sitter ute och Madde inne, hon dör av värmen här ute och jag fryser bara där inne. Dom har ju AC överallt vilket ju är jättebra, men jag tycker dom har den lite väl kall.. Man ska väl kunna sitta inomhus utan att frysa tycker jag!

Vi är sysslolösa fram till 00.40 inatt, ska åka nattbuss till Airlie Beach så vi är framme imorgon bitti. Skönt att man inte behöver betala för en natts boende, men jobbigt att vänta i 11,5 timme... Aja, får skjuts från den här sidan stan senare ikväll så då kan vi väl utforska den andra sidan utav stan senare, spännande!

(nu bränner jag väl mig snart i nacken också för solen kom precis fram runt hörnet)

Ja mycket annat har jag väl inte att berätta. Tror det är ca 35 grader i skuggan, stog så i tidningen iallafall. Finns ju inga termometrar någonstans, frågade i butiken men dom typ; "en termometer? Eeh nej tror inte vi har några termometrar alls.." men ja, det är varmt iallafall, och strålande sol. Skulle vara fint med en strand nu, men den är fyra mil bort....

Borde finnas McDonalds i Airlie också så vi hörs nog garanterat inom de närmaste dagarna!

Toodles!

Okt. 19, 2012

Kategori: Allmänt

Har hittat gratis internet igen!! På McDonalds i Hervey Bay, det är ju helt fantastiskt vilket flyt vi har. Har iallafall varit i Hervey nu sedan i måndags. Är rätt så dött här och finns typ ingen strand, men vi åkte på whale watching en dag - jäklar så stora valarna är. Blev lite rädd när de kom för nära... Och i onsdags så hade vi bokat in oss på en två-dagars resa till Fraser Island! Åkte från vårt hostel innan åtta, åkte lite buss, hoppade på en färja och sedan var vi framme. Väl där skulle vi hoppa på en buss, och dessa bussar alltså! 4 WD och endast sandvägar då hela ön är en sandö. Det var så sjukt kul att åka dom bussarna, filmade lite så det finns filmbevis på the bumpy ride. Och ön i sig själv var helt fantastisk. Som en liten drömö. Såg sköldpaddor och dingos, badade i lake mackenzie och lake wabby, bodde på resort (!) och åt jättegod mat. Sån mat kommer vi nog inte äta på länge, bacon och ägg till frukost liksom - LYX! Men ja, den resan var absolut absolut värd pengarna. Kom tillbaka igårkväll efter lite osäkra bud om vi ens skulle komma ifrån ön med färjan. En utav bussarna var sen, och tidvattnet var inte riktigt på vår sida. Det var geggigt och hackigt men efter att bilarna på färjan fick åka fram och tillbaka så kom vi loss! Checkade in oss på hostlet igen och duschade av oss all sand som följde med, sedan var det bara att packa om och lägga sig. Idag ska vi åka vidare uppåt, ska stanna två nätter i Rockhampton istället för att åka direkt upp till Airlie Beach som skulle ta typ 12 timmar.. I RH måste vi tvätta, det blir ett tvättstopp helt enkelt. Orkar inte tvätta för det torkar aldrig, även fast det hänger i solen och det blåser, fattar inte? Aja, vi är proppmätta just nu efter ett Grand Angus meal, klockan är halv 12 och vår buss går inte förrän 13.10 så vi kommer nog sitta här ett tag till, ligger ett café alldeles bredvid donken så kanske det slinker ner någonting gott därifrån... Just det, glömde ju! Vi gick på bio i tisdags, sjukt trevligt. Vi såg Taken 2 och den var redigt bra, på tisdagar kostar tydligen alla biljetter endast 9 dollar så det var ju väldans billigt om man jämför med Sveriges biopriser liksom! Lite popcorn på det så var det kanon. Annars så rullar allting på finfint, har varit här i tre veckor nu men känns som mycket längre. Det blir bara varmare och varmare, och hemma har jag hört att det blir kallare och snöigare - HAHA är inte ett dugg avundsjuk hörrni. Fytusan. Hoppas verkligen vi hittar jobb så vi åtminstone blir kvar tills vintern hemma är över.. Nej, nu har jag lite saker att uträtta i internetvärlden innan det försvinner men jag har tänkt försöka hitta internet i Rockhampton imorgon, familjen min vill se mitt fina nylle genom kameran! Catch you later, toodles!

Okt. 12, 2012

Man bara måste älska gratis internet. Igår gick vi in till ett köpcentrum och såg utanför en bokhandel en skylt där det stog att dom hade free internet - två utav de mest fantastiska orden man kan läsa här omkring! Så nu har vi traskat hit, klockan är snart halv två.
Brisbane var stort, men var ju som alla storstäder är - fina broar, skyskrapor och fina hus, massa butiker och köpcentrum. Vi gick över Story Bridge, det var lite småläskigt för den knarrade och skakade. Kändes inte så himla stabilt, men antar att den är det. Gick över den igen för att komma tillbaka till en promenad längs Brisbane River ända bort till en botanisk trädgård! Den dagen gick vi ca 1,5 mil - våra fötter var rätt så ömma efter den dagen. Men kul var det!
Ja annars då, vi är inte i Brisbane längre. I onsdags åkte vi till ett ställe som heter Noosa, eller Noosa Heads kanske det är. Det är typ samma stuk som Byron Bay men mycket större. Gick omkring i Noosa nationalpark igår, såg SPÄCKHUGGARE hoppa omkring i havet, så himla fina - och stora. Såg även en hel hög med delfiner. I skogarna såg vi papegojor och en hel del andra fåglar. När vi var påväg hem och gick efter en main road kröp en ödla förbi, kul. Har hunnit jäsa lite på stranden idag på förmiddagen, men på något sätt så vill sanden i detta land flyga runt i sandstorm hela tiden så det känns ju som man har rullat runt i sanden efter två minuter. Har fasiken sand överallt! Pallade inte ligga kvar så vi gick till vårt hostel och åt istället, och nu ska vi utföra lite mailärenden och bankärenden sen ska vi kila in på Coles och handla lite - vi älskar Coles, bästa affären någonsin! Skulle egentligen åkt vidare imorgon men vi bokade in oss en natt till på hostlet där vi bor, så vi åker på söndag istället :) då ska vi till Hervey Bay, därifrån kommer vi ta oss en tur ut till Fraser Island som tydligen ska vara helt otroligt, så det ser vi fram emot!

Igår var det torsdag, det slog oss att vi då hade varit här i exakt två veckor. Men det känns som så himla mycket längre eftersom vi förflyttat oss så mycket och sett så mycket på sån kort tid! Tur vi har kameror och dagböcker så vi kan komma ihåg allting.

Nu har jag inte så mycket tid kvar att sitta här. I eftermiddag/kväll ska vi gå till någon Lagoon Look-out och imorgon ska vi gå några andra spår inne i nationalparken, finns typ 5 att välja mellan och vi gick 2 igår :) blev nästan 1,5 mil då också!

Nej, måste kila nu! Kan inte bjuda på några bilder heller för det fungerar ju inte!!!!! Blir så arg. Men la upp några på Facebook så kika där vetja:) hörs när vi hörs!

Okt. 7, 2012

Kategori: Allmänt

Amen tjenare omvärlden. Har varit en aning dåligt med intranätet på sistone asså så jag beklagar den väldigt dåliga uppdateringen under veckan!
Men nu har vi skaffat oss lite surf så jag ska väl berätta lite om vad som hänt! Vi lämnade ju som sagt Sydney i måndags och anlände till Byron Bay vilket jag tyckte var ett helmysigt ställe. Lite butiker, mysiga gator, lite barer och en sjukt fin strand! Vi tog en långpromenad första dagen och besökte the light house, jäklarns vilken uppförsbacke det var men utsikten var värd mödan. Det var tydligen den östligaste punkten i Australien vi var på då. Såg valar på vägen, vi tror det var valar iallafall, kanske var delfiner? Nee. Sedan låg vi och stekte på stranden andra dagen, det var skööönt. Brände oss lite men det gick över rätt fort, åtminstone på mig hehe. Lämnade Byron i torsdags och åkte då vidare uppåt mot Surfers Paradise, men trots namnet så har vi faktiskt inte surfat ännu - det blir senare! Och här har vi varit nu i tre nätter, har en natt kvar och imorgon åker vi till Brisbane! Där har vi bokat in oss på hostel i två nätter sen fortsätter vi resan uppåt längs kusten. Vi har knappt kommit en tredjedel på vägen än, men det gör ju ingenting med tanke på att vi har ett 90dagars busskort. Är så glad över det kortet!

Vi besökte Seaworld i förrgår, det var kul! Såg många olika djur, petade på en sjöstjärna och åkte roligaste berg och dalbanan någonsin! Igår var vi in centrum och såg oss omkring, gick gata efter gata och vandrade upp och ner längs strandpromenaden. Tog även en glass på McDonalds, "a caramel sundae, please" kommer att bli min standardbeställning där, godaste glassen jag ätit.

Nu är klockan tjugo i nio på kvällen här, tjugo i ett på eftermiddagen hos er. Vissa av er har kanske nyss klivit upp, vi håller på att packa våra ryggsäckar än en gång och ska snart lägga oss! Vi är jämt så trötta på kvällarna, kan väl bero på att vi gör någonting hela dagen från att vi vaknar. Lite värme på det och energin är som bortblåst. Men vi kanske vänjer oss!

Hade två skypedejter tidigare också, en med mor och far och mormor och morfar och sedan fick jag prata lite med systeryster! Så då fick även dom se att jag lever :)

Nu blev det ett himla långt inlägg men det var längesen jag skrev och det kan dröja lika länge om inte längre innan jag kan skriva igen så håll till godo! Vi har det iallafall riktigt riktigt bra, det finns så mycket att se och allt är så fint. Det känns som om vi har varit här mycket längre än 1 1/2 vecka bara för att vi gjort så mycket. Tur vi skriver dagbok också så vi inte glömmer bort någonting. Den kommer bli rolig att läsa om några år!

Nej men ha det så bra då så hörs vi när vi hörs, PUSS
(PS. Jag kan inte lägga in några bilder eftersom jag er har en dator idag utan sitter med Maddes iPad, men gå in på hennes blogg och skåda de vackra vyerna vi ser in real life! nextbestinsweden.blogg.se)

Okt. 1, 2012

Kategori: Allmänt

Star pa centralen i sydney just nu, vi ska med en buss till byron bay klockan tio ikvall, sa det ar ett antal timmar kvar for klockan ar bara drygt halv 6.. har handlat lite proviant till bussresan som tar 12 timmar, skont att aka pa natten anda for da kan man sova hela resan. hoppas det inte ar sa mycket folk sa man kan ligga ner!
checkade ut fran varat hostel imorse efter nio och lamnade da in vara stora backpacks har pa centralen. pallade absolut inte ga runt med dom hela dagen. traskade runt lite i hyde park och gick in i st. marys cathedral, stoooor. sedan lag vi och pratade och laste i nagan timme i parken. jag brande pannan sa jag har ett streck efter solglasogonen dar. det gor inte ont iallafall.

vet ej nar jag kommer att ha tillgang till internet nasta gang men sa fort jag far det sa ska jag visa att vi lever!