WE ARE DOWN UNDER

Feb. 18, 2013

Kategori:

Idag ska ni få höra en kul historia! Just det, kanske ska säga att vi är i Auckland nu och det är jättefint, vädret är helt annorlunda! Har spenderat denna dag med att gå runt hela stan. Har även lyckats tappa mitt visitetui med körkort, svenskt och australienskt bankkort, YHA medlemskort och Work and Travel kort. Hatade mitt liv och ringde fort som tusan till ett kontor där vi hade fixat lite saker och där vi satt utanför på en trappa. INGET VISITETUI!!! Ingen hade sett något och ingen hade kommit in med det heller. Dom frågade runt bland de andra butikerna också men ingenting. Gick dit och letade själva också, och medan Madde letade så ringde jag och spärrade det svenska kortet. Gick sedan till Westpac där jag fick låna telefonen och ringa över till Australien och spärra det bankkortet. Då kände jag mig lite lugnare men hatade ändå elaka människor och hatade denna stad. Gick till polisstationen och anmälde mina saker stulna, fick en rapport som jag skulle använda till att få ut försäkringspengar och så fortsatte vi vår sightseeing. Väl tillbaka på hostlet försökte jag skaffa ett nytt YHAkort men dom kunde inte fixa det hela här utan jag skulle ringa någon kundtjänst. Madde springer upp till rummet för att hämta en penna och ner kommer hon med en lapp där det står "Elin Hjelm, room 215. Come see reception, URGENT!". Lämnar in lappen och så berättar dom att hostlets manager hade ringt, för då hade managern fått ett samtal från en kvinna som hade hittat mitt visitetui!! Tack och lov att jag hade mitt YHAkort däri och att hon ringde rätt! Imorgon efter en orientation med Kiwi Experience som vi ska åka med runt NZ så ska vi gå till hennes kontor och hämta mitt kära visitetui. Synd att jag har spärrade kort där nu, men det svenska är inte så viktigt och jag har ett nytt kort i Sydney att hämta ut när vi kommer tillbaka dit. Nu älskar jag människorna här och staden.

Madde tyckte att jag hanterade situationen bra, jag citerar; "Finns ju folk som bryter ihop för mindre!".

Men ja, spännande dag i Auckland helt enkelt. Älskar YHAhostlens personal, dom är så himla hjälpsamma. Och jag älskar kvinnan som hittade min plånka, hade kunnat vara vem som helst som inte var lika ärlig.

Och ja, imorgon då så hoppar vi på en buss 8.30 och åker till Kiwi Experiences kontor för orientation och sen styrs kosan mot Hot Water Beach. Låter ju bra, får se om det är bra! Tidsskillnaden ligger på 12 h, lätt att räkna om till Sverigetid men jobbigt att det blir ännu senare skypetid om ni ska vara vakna hemma i Svearike!

Nej, ska ut och traska bort käket nu! Höööörs då :D

Kommentarer


Kommentera inlägget här: